«Slik virker det» setter Facebook på «pause»

Facebooks forretningsmodell er ikke bra

Facebooks forretningsmodell baserer seg på salg av vår persondata og har med rette fått mye kritikk. Effektene av algoritmestyrt «personlig tilpasset innhold» har gitt mange groteske utslag de siste årene. Opplysninger fra «varsler» Frances Haugen avslører at Facebook har både visst om og brukt ungdoms appavhengighet i ønsket om å tjene mer penger. Haugen sier også at Facebooks algoritmene forsterker hat.

«Slik virker det» ønsker ikke lenger å bruke Facebooks plattform og trykker derfor på «pause».

Linker:

Forbrukerrådets internasjonale kampanje for å stoppe overvåkningsbasert reklame

BBC: Frances Haugen says Facebook is ‘making hate worse’

Facebook - Pausebilde - Slik virker det
Sett Facebook på pause! Dette bildet er til fri benyttelse for de som trenger en «pauseknapp»

Sett Facebook på pause du også!

Bruk gjerne bildet over. Det kan benyttes fritt!

Slik virker Facebooks algoritmer

Arbeidet med denne visualiseringen for Medietilsynets senior-ressurs ga god innsikt i hvordan Facebooks algoritmer manipulerer hva vi får se. Formålet er enkelt: å holde oss på plattformen lengst mulig.