Det nye teknologifaget – Kronikk i Dagens Næringsliv

DN publiserer vår kronikk med innspill til det nye teknologifaget:

https://www.dn.no/kronikk/skole/utdannelse/teknologi/elevene-fortjener-et-nytt-teknologifag-med-en-uskolsk-tilnarming/2-1-1754299

Av Tobias Dahl og Christian G. Falch

Hittil har «teknologiopplæringen» vært banal: del ut en Ipad og sats på at barna automatisk får digital kompetanse. Dette har man kombinert med en problemorientert «nettvett»-undervisning. Vi må bort fra den etterskuddsvise tilnærmingen og komme over i en mer kunnskapsbasert opplæring. Da tar vi også eierskap til vår felles (teknologiske) fremtid.

Hvorfor er den nye teknologien vi omgir oss med så «vellykket»?

Den er gjennomdesignet med utgangspunkt i oss som bruker den og våre behov. Ingenting er tilfeldig. Det motsatte er tilfelle for dagens teknologiundervisning i skolen.

Her har man forsøkt å tilpasse brukerne til teknologien og teknologigigantenes behov.

Hvorfor ikke bruke tech-bransjens egne grep og designe en vellykket teknologiopplæring basert på de involverte brukernes behov?

(resten av kronikken finnes her)

Fra «Byggekloss prosjektet» det refereres til i kronikken:

Byggeklosser 1 Hva deler mobilen av info om deg