DN publiserer vår kronikk med innspill til det nye teknologifaget:
Av Tobias Dahl og Christian G. Falch
Hittil har «teknologiopplæringen» vært banal: del ut en Ipad og sats på at barna automatisk får digital kompetanse. Dette har man kombinert med en problemorientert «nettvett»-undervisning. Vi må bort fra den etterskuddsvise tilnærmingen og komme over i en mer kunnskapsbasert opplæring. Da tar vi også eierskap til vår felles (teknologiske) fremtid.
Hvorfor er den nye teknologien vi omgir oss med så «vellykket»?
Den er gjennomdesignet med utgangspunkt i oss som bruker den og våre behov. Ingenting er tilfeldig. Det motsatte er tilfelle for dagens teknologiundervisning i skolen.
Her har man forsøkt å tilpasse brukerne til teknologien og teknologigigantenes behov.
Hvorfor ikke bruke tech-bransjens egne grep og designe en vellykket teknologiopplæring basert på de involverte brukernes behov?
(resten av kronikken finnes her)