Persondatainnsamling i skolen
Store mengder personlig informasjon blir samlet inn om norske skolebarn. Mye av denne informasjonen blir ukritisk delt med kommersielle tredjeparter. Dette er et område hvor det trengs en stor opprydning. Her er en enkel oversikt:
Slik virker det har bidratt til Personvernkommisjonens NOU
Regjerninges Personvernkommisjon slapp 26.09.2022 en viktig rapport (NOU) som beskriver personvernets tilstand i Norge. Rapporten tegner et alvorlig bilde av hvordan det står til og foreslår en rekke tiltak. Spesielt innenfor området skole og barnehage ropes det varsko! Norske skolebarns personvern i dagens digitale virkelighet er i stor grad neglisjert.
C. G. Falch fikk, med utgangspunkt i arbeidet med «Slik virker det»-prosjektet, i oppgave å intervjue barn i alderen 8 – 18 år om deres bevissthet rundt personvern. Resultatet ble en rapport som gir mange gode innsikter i hvordan norske barn oppfatter personvern i dagens digital landskap.
Personvernkommisjonens rapport og mer informasjon finnes her.
Linker til alle Personvernkommisjonens eksterne utredninger finnes her
C. G. Falchs rapport med intervjuer av barn og unge – Direktelink pdf
Reklameskoledagen – norske skolebarn blir utsatt for store mengder reklame
Norske skolebarn får store mengde reklame i sine digitale læremidler. Dette er ikke tillatt i følge opplæringsloven. Mye av den personlige informasjonen som blir samlet inn om våre skoleelever blir brukt til å vise dem persontilpasset reklame via apper og nettlesere. Dette må stoppes.
Kronikk om Reklameskoledagen på NRK Ytring:
https://www.nrk.no/ytring/reklameskoledagen-1.16453701
Kunnskapsminister Tonje Brenna svarer:
https://www.nrk.no/ytring/vi-ma-styrke-var-digitale-trygghet-1.16522578
Her er en enkel oversikt over hva og hvordan norske skolebarn blir eksponert for reklame:
– Skoleeier har plikt til å skjerme elevene for uønsket påvirkning etter opplæringsloven § 9-6 og privatskoleloven § 7-1a
Sitat fra Utdanningsdirektoratets egen veileder om reklame i skolen
Noen eksempler på reklame
Last ned hele oversikten med eksempler som PDF her
Slik virker det – Senior
Hvordan forklare eldre om Facebooks algoritmer og persontilpasset innhold? Tre visualiseringer til Medietilsynets nye guide for seniorer: